PUBLICYSTYKA ANTONIEGO ZAMBROWSKIEGO

安iat jest pi瘯ny, a nie dobry - List otwarty Antoniego Zambrowskiego do red. Stanis豉wa Michalkiewicza

(25,03,2004 廝鏚這 Asme)

Drogi Stasiu, nasun窸o mi si kilka uwag po przeczytaniu Twego felietonu w "Najwy窺zym CZASIE!" nr 10. z 6 marca br., zatytu這wanego "Fundamenty antysemityzmu". Zaczn od ko鎍a, od Twego stwierdzenia w duchu konserwatywnego liberalizmu, i nasz 鈍iat jest dobry zgodnie z Pismem 安i皻ym i naprawy nie potrzebuje. Chcia豚ym zwr鏂i tu uwag, 瞠 stwierdzenie o doskona這軼i 鈍iata pochodzi z Genesis, czyli ze Starego Testamentu. Je郵i starozakonni mimo to pretenduj do naprawiania tego 貫z pado逝, to dlatego, 瞠 wielu ludziom, w tym i 砰dom, wydaje si, i przyda豉by si im radykalna poprawa po這瞠nia. Tymczasem znakomity znawca Biblii Roman Brandstaetter twierdzi, i s這wa o doskona這軼i 鈍iata nale篡 t逝maczy z hebrajskiego: "i zobaczy B鏬, 瞠 pi瘯nie jest". I to jest prawda nie do podwa瞠nia. Ka盥y podr騜nik potwierdzi spostrze瞠nie, 瞠 鈍iat jest bezgranicznie pi瘯ny, dop鏦i go ludzie nie zeszpec. Jurij Gagarin, gdy spojrza na 鈍iat z kosmosu, wykrzykn掖: "Kakaja krasota!". Za pierwszy kosmonauta ameryka雟ki: "What a beautiful view!". Z doskona這軼i 鈍iata natomiast r騜nie bywa這. Owszem, 鈍iat by nie tylko pi瘯ny, lecz i doskona造 w rajskich ogrodach, ale niestety W捫, czyli Szatan, zwi鏚 Ew, a ona Adama. Konserwatyzm - moim zdaniem - nie polega na wyrzeczeniu si post瘼u. Chodzi o to, by pr鏏y naprawy 鈍iata nie prowadzi造, jak to widzieli鄉y w przypadku bolszewizmu, do psucia i to okupionego wielkimi stratami, i b鏊em. Nasz przyjaciel Janusz Korwin-Mikke nauczy mnie przed laty m康rej piosenki: The revolution is no solution! (Rewolucja nie jest 瘸dnym rozwi您aniem). W ka盥ym razie odrzucamy rewolucje oparte na przemocy.
Nast瘼na moja uwaga dotyczy sprawy agresywno軼i Izraela wzgl璠em pa雟tw arabskich. Moim zdaniem, sprawa ma d逝窺z histori ni wymienione przez Ciebie wojny toczone przez Izrael, gdy wi捫e si z emigracj 篡dowskich osadnik闚 do Ziemi Obiecanej, od wiek闚 zamieszkanej przez palesty雟kich Arab闚. Traktowali oni 篡dowskich przybysz闚 jak, nie przymierzaj帷 - Polacy niemieckich osadnik闚 w Wielkopolsce podczas dzia豉 Hakaty. Wiadomo, 瞠 瘸den suwerenny rz康 arabski nigdy by nie wpu軼i 砰d闚 do Palestyny, ali軼i przed I wojn 鈍iatow rz康zili tam Turcy, za po I wojnie 鈍iatowej by to mandat brytyjski. Po II wojnie poparcie brytyjskie nie by這 ju 砰dom potrzebne, wi璚 podj瘭i walk z Anglikami, m.in. przy pomocy 鈔odk闚 terrorystycznych. W roku 1948 ONZ podzieli豉 Palestyn na dwie cz窷ci: arabsk i 篡dowsk, ale Palesty鎍zycy wci捫 pami皻ali, 瞠 ca豉 ich ziemia by豉 arabska, wi璚 podzia odrzucili. St康 seria wojen, kt鏎e Arabowie stale przegrywali. Poniewa apetyt przychodzi w czasie jedzenia, cz窷 砰d闚 chcia豉by zatrzyma dla siebie r闚nie tereny Zachodniego Brzegu Jordanu. Palesty鎍zycy i tak nie mieszcz si na tych terenach, powa積a ich cz窷 mieszka w obozach dla uchod嬈闚 w Jordanii i Libanie i nie ma prawa wjazdu do Palestyny, poniewa czynnik demograficzny dzia豉 przeciwko 砰dom (tak Serbowie przegrali demograficzny wy軼ig z Alba鎍zykami w Kosowie - kolebce swej pa雟twowo軼i). 砰dzi domagaj si wi璚 absorpcji Palesty鎍zyk闚 w krajach arabskich, ale Arabowie dziel si na r騜ne grupy etniczne i Palesty鎍zycy chcieliby trwa貫go zachowania swej to窺amo軼i narodowej czy te plemiennej. Je郵i USA nie wypracuj strawnej dla obu stron koncepcji terytorialnej pokojowego wsp馧istnienia obu narod闚, to czarno widz losy 鈍iata. Wszak to konflikt 篡dowsko-arabski, rozszerzony na konflikt 篡dowsko-muzu軛a雟ki, by praprzyczyn ataku na Nowy Jork i Waszyngton 11 wrze郾ia 2001 r. Poniewa 鈍iat jest ma造, ma to prze這瞠nie na losy Polski. Syjonizm stworzy kosztem Arab闚 palesty雟kich alternatyw wobec zgubnej dla nas koncepcji Judeo-Polonii wspartej o niemieckie bagnety w czasie I wojny 鈍iatowej. Przed II wojn 鈍iatow w豉dze sanacyjne II RP popiera造 ruch syjonistyczny, aby pozby si nadwy磬i r彗 do pracy w n瘯anej przez kryzys gospodarczy Polsce. W PRL W豉dys豉w Gomu趾a deklarowa w my郵 kremlowskich wytycznych walk ze syjonizmem, ale otworzy 砰dom granic na wyjazd do Izraela. Dzi rozw鎩 terroryzmu arabskiego mo瞠 doprowadzi do ucieczki bogatych 砰d闚 do Polski, co mo瞠 by brzemienne u nas nowymi konfliktami na tle etnicznym, zw豉szcza je郵i akces Polski do Unii Europejskiej wskutek nieudolno軼i rz康闚 SLD doprowadzi do krachu gospodarczego i dalszego wzrostu bezrobocia. W闚czas sprawa antysemityzmu na lewicy - w SLD i Samoobronie (na wz鏎 lewicowej wszak NSDAP) zamieni Tw鎩 sp鏎 z panem Rafa貫m Ziemkiewiczem w problem a nazbyt realny. To mia貫m na my郵i, ostrzegaj帷 Sergiusza Kowalskiego na 豉mach "Najwy窺zego CZASU!", 瞠 wo豉nie "wilk, wilk!" mo瞠 wywo豉 prawdziwego wilka z lasu, czyli realny, a nie wirtualny antysemityzm i to w豉郾ie na lewicy.
Ostatnia kwestia, to Twoje wnioskowanie o zwi您ku pomi璠zy uznaniem 砰d闚 za nar鏚 wybrany a antysemityzmem. S康z, 瞠 wyolbrzymiasz znaczenie tej kwestii. Na Zakaukaziu 砰dzi r闚nie s narodem wybranym, lecz niech耩 do narodu handlowego monopolizuj na swe nieszcz窷cie Ormianie. Rosjanie m闚i z przek御em, 瞠 gdzie przeszed Ormianin, tam 砰d nie ma nic do roboty. W Azji Po逝dniowo-Wschodniej tak rol odgrywaj Chi鎍zycy, za w Po逝dniowej Afryce Hindusi i Pakista鎍zycy. Nie jest to rola nazbyt wdzi璚zna. Po prostu narody ch這pskie nie lubi przedstawicieli narod闚 handlowych i jednym z przypadk闚 szczeg鏊nych jest niech耩 do 砰d闚 w Europie. Co si tyczy kwestii uznania 砰d闚 za nar鏚 wybrany przez Boga, to nie kwestionowa豚ym - w odr騜nieniu od Ciebie - tej prawdy, zastrzegaj帷 jedynie, 瞠 ka盥y nar鏚 jest narodem wybranym. Polacy te s narodem wybranym przez Boga (dowodem na to s zapisy w dzienniczku 鈍. siostry Faustyny Kowalskiej) i inne narody chrze軼ija雟kie te. 砰dzi najzwyczajniej w 鈍iecie uprawiaj judeocentryzm, gdy dla nich najwa積iejsi s na kuli ziemskiej oni sami. Przed Marcem '68 knu貫m w "bogoojczy幡ianym" k馧ku konkurencyjnym wobec kuroniowych komandos闚. 畝rtowali鄉y wtedy, 瞠 r騜nica pomi璠zy patriotami a internacjonalistami polega na tym, 瞠 patriota medytuje nad kwesti "s這 a sprawa polska", za internacjonalista nad kwesti "rewolucja 鈍iatowa a s這 pochodzenia 篡dowskiego". Co si za tyczy sprawy wsp馧zale積o軼i pomi璠zy antysemityzmem a spostrzegawczo軼i, to problem tkwi w prawdziwo軼i tych spostrze瞠. Przecie przyjmujemy w pokorze zasadn krytyk naszych wad narodowych, za za wredny antypolonizm uznajemy oszczerstwa w rodzaju "polskich oboz闚 koncentracyjnych" podczas hitlerowskiej okupacji. To samo ma dotyczy 砰d闚, kt鏎zy powinni odr騜nia rzeczow (cho czasem nieprzyjemn dla w豉snego ucha) krytyk i wrog propagand. Niestety, przypadek Sergiusza Kowalskiego 鈍iadczy, 瞠 niekt鏎zy 砰dzi zachowuj si niczym tow. Wies豉w: "A kto Gomu趾i nie b璠zie kocha, ten b璠zie w lochu j璚za i szlocha!". Nie potrafi doceni tego, 瞠 w dzisiejszej Polsce antysemityzm jest spraw prywatn ka盥ego obywatela, a nie przedmiotem polityki pa雟twowej, jak w dobie PRL. Dotyczy這 to wtedy nie tylko 砰d闚, lecz i innych grup ludno軼i. Prof. Micha Kalecki powiedzia z przek御em w czasie konfrontacji PZPR z Ko軼io貫m w roku 1966 roku do mego przyjaciela Staszka Gomu趾i, p騧niejszego wi篥nia marcowego: "Nasz rz康 jest jak Neron. Prze郵aduje pospo逝 chrze軼ijan i 砰d闚". Szcz窷liwie te czasy min窸y na zawsze. ㄠcz wyrazy przyja幡i.

Antoni Zambrowski
artyku造 najnowsze | wywiady z autorem | o autorze | felietony TV | o mojej ksi捫ce |